Łańcuch rowerowy to metalowy rolkowy łańcuch napędowy przeznaczony do przenoszenia momentu obrotowego z koła napędowego roweru na koło zębate. Sprawność łańcucha może wynosić do 98%. Łańcuch może być również częścią przerzutki. W Polsce, charakterystyka łańcuchów jest określona przez normę ISO 9633-92.
Jako alternatywę dla łańcucha można zastosować:
- Zębatą przekładnię. Moment obrotowy jest przenoszony przez szereg zębatych kół zębatych.
- Przekładnię elektryczną – para prądnica-silnik (koło-silnik).
- Przekładnię hydrauliczną. Przeniesienie momentu obrotowego z zespołu jezdnego na koło odbywa się poprzez układ hydrauliczny.
Konserwacja łańcucha
Łańcuch rowerowy powinien być okresowo płukany i smarowany, a następnie wymieniany co kilka tysięcy kilometrów, ponieważ łańcuch zużywa się podczas eksploatacji, a średnica koła zębatego zmniejsza się na skutek zużycia. Wskaźnikiem, że łańcuch wymaga wymiany jest jego wydłużenie. Istnieje prosty sposób na zmierzenie zużycia łańcucha: należy zmierzyć długość 24 ogniw w środkach osi.
Jeżeli wartość ta wynosi 304,8 mm lub 1 stopę, łańcuch uważa się za niezużyty. Jeśli jego długość zwiększyła się o 3 do 4 mm, łańcuch uważa się za zużyty i należy go wymienić. Wbrew powszechnemu mitowi, wzrost długości łańcucha rowerowego nie wynika z jego rozciągnięcia, lecz ze zużycia sworzni łączących ogniwa łańcucha.